Reconstruyendo Teorías Subjetivas junto a Profesores Chilenos acerca del Tiempo Instruccional

  1. Caamaño- Vega, Vladimir 1
  2. Castro, Pablo J. 2
  3. González-Palta, Ingrid 2
  4. Cuadra-Martínez, David 3
  5. Oyanadel , Cristian 4
  1. 1 Universidad Santo Tomás
    info

    Universidad Santo Tomás

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/02vbtzd72

  2. 2 Universidad de La Serena
    info

    Universidad de La Serena

    La Serena, Chile

    ROR https://ror.org/01ht74751

  3. 3 Universidad de Atacama
    info

    Universidad de Atacama

    Copiapó, Chile

    ROR https://ror.org/022yres73

  4. 4 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

Aldizkaria:
REXE: Revista de estudios y experiencias en educación

ISSN: 0717-6945 0718-5162

Argitalpen urtea: 2023

Alea: 22

Zenbakia: 50

Orrialdeak: 157-175

Mota: Artikulua

DOI: 10.21703/REXE.V22I50.2138 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: REXE: Revista de estudios y experiencias en educación

Laburpena

Background: Time is a key dimension in the educational context. In education, the study of time has been approached scarcely and from an objectivist perspective, without considering the subjective perception of the actors in the educational process. Objective: to describe and interpret the construction of Subjective Theories (ST) in relation to instructional time (IT) in teachers in a region of Chile. Method: it is a descriptive and interpretative qualitative research. Eight teachers working at elementary and middle school levels participated. Descriptive and relational procedures adapted to the study of subjective theories were used for data analysis. Results: two graphical models containing STs that explain IT in elementary and middle school are presented. By means of a TS reconstruction process, elements that facilitate and hinder the experience of IT during classes are identified.  Conclusions: it is concluded that the qualitative method used gave teachers an active role in the reconstruction of their own explanations, since through communicative validation they deepened the content analysis of the Subjective Theories on instructional time.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abadzi, H. (2009). Instructional Time Loss in Developing Countries: Concepts, measurement, and implications. The World Bank Research Observer, 24(2), 267-290. https://doi.org/10.1093/wbro/lkp008
  • Adams, R., y Blair, E. (2019). Impact of Time Management Behaviors on Undergraduate Engineering Students’ Performance. SAGE Open, 9(1), 1-11. https://doi.org/10.1177%2F2158244018824506
  • Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de Chile. (2022). Lineamientos para la evaluación ética de la investigación en ciencias sociales y humanidades. https://s3.amazonaws.com/documentos.anid.cl/proyecto-investigacion/Lineamientos-evaluacion-etica.pdf
  • Beauregard, G. (2017). Análisis de la efectividad docente en un cuerpo académico. División académica de educación y artes. Cinzontle, 9(1), 23-28.
  • Bortoluzzi, M., y Catalán, J. (2014). Teorías subjetivas de profesores en reuniones de trabajo: un estudio descriptivo-interpretativo. Psicología Escolar e Educacional, 18, 151-159. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100016
  • Brinkerhoff, E., y Roehrig, A. (2014). No more sharpening pencils during work time and other time wasters. Heinemann.
  • Bruns, B., y Luque, J. (2014). Profesores excelentes: Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Banco Mundial.
  • Cabrera, V., y Herrera, P. (2016). Una escuela con nuevos ritmos: percepciones sobre el uso del tiempo escolar. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(1), 20-37.
  • Catalán, J. (2011). Del pensamiento al conocimiento profesional del profesor. En J. Catalán (Ed.), Psicología Educacional. Proponiendo rumbos, problemáticas y aportaciones (pp. 187-216). Universidad de La Serena.
  • Catalán, J. (2016). Hacia la formulación de una teoría general de las teorías subjetivas. Psicoperspectivas, 15(1), 53-65.
  • Clark, C., y Peterson, P. (1990). Procesos de pensamiento de los docentes. En: Wittrock, MC, editor. La investigación de la enseñanza. Paidós.
  • Cao, H. (2018). Teachers’ Capacity of Instruction for Developing Higher – Order Thinking Skills for Upper Secondary Students – A Case Study in Teaching Mathematics in Vietnam. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 10(1), 8-19. https://doi.org/10.18662/rrem/33.
  • Creswell, J., y Poth, C. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Sage publications.
  • Corbin, J., y Strauss, A. (2008). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. (3n ed). Thousand Oaks: Sage.
  • Cuadra, D. & Catalán, J. (2016). Teorías subjetivas en profesores y su formación profesional. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 299-324.
  • Cuadra, D., Castro, P. J., Vystrčilová, P. & Jancic Mogliacci, R (2017). A review of research on teachers' subjective theories: contributions to the study of teacher education. Psychology and Education an Interdisciplinary Journal, 54(3), 1-22.
  • Cuadra, D., Salgado, J., Leria, F., & Menares, N. (2018). Teorías subjetivas en docentes sobre el aprendizaje y desarrollo socioemocional: Un estudio de caso. Revista Educación, 42(2), 250-271. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25659
  • D’Aloisio, F. (2017). “Jóvenes y sociabilidad escolar: aprendizajes que sostienen determinado orden social”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud,vol.15,núm.,pp.101-115. https://doi.org/10.11600/1692715x.1510509112016.
  • Eriksson, E., Björklund, L., y Thornberg, R., A. (2018). Qualitative Study of Primary Teachers’ Classroom Feedback Rationales, Educational Research, 60(2), 189-205. http://dx.doi.org/10.1080/00131881.2018.1451759
  • Escobar, M., Muñoz, D., Piñones, C., y Cuadra, D. (2020). Tiempo escolar e inclusión educativa: un estudio de teorías subjetivas de profesores. Información tecnológica, 31(5), 139-152. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500139
  • Ferreira, D. (2021). Teorías subjetivas de profesores(as) sobre gestión del tiempo [tesis de magíster, Universidad de Concepción]. Repositorio Bibliotecas UdeC. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/8998
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research (5nd Ed.). Sage.
  • Flick, U. (2019). An introduction to Qualitative Research (6th ed.). Sage.
  • Flick, U. (2020). Introducing research methodology. Sage.
  • Groeben, N., y Scheele, B. (2000). Dialog-Konsens-Methodik im Forschungsprogramm Subjektive Theorien. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2). http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002105.
  • González, R., Meza, O., y Castro-Carrasco, P. (2019). Teorías subjetivas de docentes sobre la implementación de los objetivos transversales en un contexto complejo. Psicoperspectivas, 18(2), 6-17. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue2-fulltext-1341
  • Gutiérrez, G., Chaparro, A., y Azpillaga, V. (2017). La organización escolar como variable asociada al logro educativo. Innovación Educativa,17(74), 41-59.
  • Jackson, P. (2000). La vida en las aulas. Morata.
  • Klepser, R., Weitzel, H., y Barth, A. (2016). Qualitative Approaches to Actual Problems in Education: The Structure-formation Technique as a Tool for Exploring, Analyzing, and Promoting Students' Conceptions about Scientific Inquiry. Qualitative Psychology Nexus, 14, 59-90.
  • Kindermann, K., y Riegel, U. (2016). Subjective theories of teachers: Variations and methodical modifications of a research program. Forum Qualitative Research, 17(2). http://dx.doi.org/10.17169/fqs-17.2.2486.
  • Krause, M. (1995). La investigación cualitativa: Un campo de posibilidades y desafíos. Revista Temas de Educación, 7, 19-40.
  • León, A. (2011). El concepto de tiempo en niños y niñas de primer a sexto grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (9), 869 -884.
  • Marini, G., y Rodríguez, J. (2020). Images of the school times un Chile: Organizing Times, Revealing pedagogies. Visual Communication, 19(4), 1-10. https://doi.org/10.1177/1470357219891747.
  • Martinic, S., y Vergara, C. (2007). Gestión del tiempo e interacción del profesor-alumno en la sala de clases de establecimientos con jornada escolar completa en Chile. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5, 3-20.
  • Martinic, S., Vergara, C., y Huape, D. (2013). Uso del tiempo e interacciones en la sala de clases: un estudio de casos en Chile. Pro-Posições, 24(1), 123-135.
  • Martinic, S., y Villalta, M. (2015). La gestión del tiempo en la sala de clases y los rendimientos escolares en escuelas con jornada completa en Chile. Perfiles Educativos, XXXVII,147, 28-49.
  • Murillo, J., Hernández, C., y Martínez, C. (2016). ¿Qué ocurre en las aulas en donde los niños y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. Perfiles Educativos, 38 (151), 55-70.
  • OCDE. (2017). Education at a Glance: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017.
  • OCDE. (2019). Teachers and school leaders as lifelong learners: TALIS 2018 Results (Vol 1), OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en
  • Oyanadel, C., & Buela-Casal, G. 2017). Percepción del tiempo y salud: La influencia del perfil temporal equilibrado (BTP) y el perfil temporal negativo (NTP) en la salud física y mental. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 26(3), 296-306.
  • Pajares, F. (1992). Teachers beliefs and education research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 63(3), 307-332.
  • Razo, A. (2016). Tiempo de aprender. El aprovechamiento de los periodos en el aula. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 611-639.
  • Rivkin, S., y Schiman, J. (2015). Instructional time, classroom quality and academic achievement. The Economic Journal, 125, 425–448.
  • Rodríguez, M. (2007). El uso del tiempo en la práctica pedagógica de las escuelas adscritas a la Alcaldía Metropolitana. Revista Universitaria de Investigación, 8(2), 83-104.
  • Rogers, J., y Mirra, N. (2014). It's about time - Learning time and educational opportunity in California High Schools. Los Angeles, CA: UCLA IDEA.
  • Rubio, J., Cuadra-Martínez, D., Oyanadel-Véliz, C., Castro-Carrasco, P. J., y González-Palta, I. (2019). Tiempo Escolar: una Revisión Teórica sobre Estudios Empíricos Realizados en Centros Educativos Latinoamericanos, Perfiles Educativos, XII(164), 100-117. http://dx.doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.59071
  • San Martín, C., Villalobos, C., Muñoz, C., y Wyman, I. (2017). Pre-service teacher training for inclusive education. Analysis of three Chilean Programs of Pedagogy in Elementary Education that Enfasize Inclusive Education. Calidad en la Educación, (46), 20-52.
  • Saifi, I., Hussain, M., Salamat, l., y Bakht, I. (2018). Impact of Classroom Management on Students Achievement at University Level. Asian Innovative Journal of Social Sciences and Humanities, 2(2), 13-27.
  • Sánchez, M., y Corte, F. (2017). Estudio exploratorio sobre la extensión de la jornada escolar y sus efectos en los maestros de primaria en Tlaxcala. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(2), 59-84.
  • Santamaría, A., Cubero, M., y de la Mata, M. (2019). Towards a cultural psychology: Meaning and social practice as key elements. Universitas Psychologica, 18(1), 1-16. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-1.tcpm
  • Simonse, E. (2017). El aumento en las horas en la escuela no basta para introducir las habilidades del siglo XXI. Comunicaciones CIAE. http://www.ciae.uchile.cl/index.php?page=view_noticias&langSite=es&id=1032&externo=boletin.
  • Scheele, B., y Groeben, N. (1998). Dialog-Konsens-Methoden zur Rekonstruktion Subjektiver Theorien. Tubingen.
  • Scheerens, J. (2014). Effectiveness of Time Investments in Education. Insights from a Review and Meta-Analysis. Springer.
  • Strasser, K., Lissi, M., y Silva, M. (2009). Gestión del Tiempo en 12 Salas Chilenas de Kindergarten: Recreo, Colación y Algo de Instrucción. Psykhe, 18(1), 85-96.
  • UNESCO. (2015). Situación educativa de América Latina y el Caribe: hacia una educación de calidad para todos. Oficina Regional UNESCO, Santiago.
  • Ugwulashi, C. (2013). Time Management: Essential Tool For Teaching and Learning Improvement in Challenging, Educational Research International., 1(2), 61–68.
  • Vaillant, D. (2017). Directivos y comunidades de aprendizaje docente: un campo en construcción. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds). Mejoramiento y liderazgo en la escuela: once miradas (pp 263-294). Ediciones Universidad Diego Portales.
  • Vercellino, S. (2016). Ampliación del Tiempo y dispositivo Escolar: oportunidades y resistencias. Educação & Realidade, 41(4), 1005-1025. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661082.
  • Yana, M., y Adco, H. (2018). Acompañamiento pedagógico y el rol docente en la jornada escolar completa: caso instituciones educativas Santa Rosa y Salesianos de San Juan Bosco - Puno Perú. Journal of High Andean Research, 20(1), 137-148. https://doi.org/10.18271/ria.2018.337.
  • Zuure, D. (2016). Children’s Right to Education: Examination of the Role of Head Teachers in Effective Instructional Time Management in Junior High Schools in Ghana. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 2(4), 1194-1211.