Gráfica de Atención Completa (G.A.C.), una propuesta metodológica educativa mediante proyectos interdisciplinares para el aprendizaje y mejora de la capacidad de atención-concentración a través del audiovisual y el arte

  1. Francisco Cuéllar Santiago
  2. Isidro López- Aparicio Pérez
Revista:
Comunicación

ISSN: 1659-3820 0379-3974

Any de publicació: 2018

Volum: 27

Número: 1

Pàgines: 84-107

Tipus: Article

DOI: 10.18845/RC.V27I1-18.3887 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Comunicación

Resum

Abstract This research examines the results obtained in a testing course to analyze a new teaching and learning methodology called GAC (Graphic of Complete Attention), for which comparative research (quantitative and qualitative) was used. Participants in the course were secondary students from two schools in the region of Madrid (Secondary School San Isidro=20) and Murcia (High-Performing School in Lorca=20). Both the introduction and the theoretical framework encompass the updated Spanish General Law on Education (LOMCE) and its lack of consideration of the increasingly more necessary media literacy. This study also deals with the relationships between new teaching methodologies from a neuroscientific approach and explains the fundamental audiovisual narratives used for the proposed methodology. Quantitative data has been gathered from questionnaires before and after the course, while qualitative data has been obtained from direct observation and the analysis of the students’ works. The results of the methodology show that most of the participants benefited from the use of GAC when preparing their studies, since they find it a creative platform to express themselves. Results also highlight that this methodology enables students to increase their concentration span in 30%. However, some students find it difficult to apply such methodology because they believe they do not possess the level of skills needed to accomplish it. This research concludes that the Government must make greater efforts in promoting media literacy, especially taking into account contemporary society’s great dependency on technology and media.

Referències bibliogràfiques

  • Acaso, M. (2015). rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación. Ediciones Paidós Ibérica. Barcelona.
  • Ainsworth, S. P. (2011). Drawing to learn in science. Science. 333. 1096
  • Álvarez, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa, fundamentos y metodología. Editorial Paidós Mexicana S.A. México D.F..
  • Andréu, A.,Pérez, A. M. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Cuadernos Metodológicos N° 4.
  • Auchterlonie, T. (2014). El viaje del héroe: el argumento eterno (Gráfico).
  • Ausubel, D. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Grune y Stratton. New York.
  • Ausubel, D.,Novak, D.,Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart y Winston. New York.
  • Bokas, A. (2015). Cambiar el modo de pensar de educación: cada alumno es único.
  • Brown, G,Atkins, M. (1988). Effective teaching in Higher Education. Ed. Routledge. Londres.
  • Campbell, J. (1949). The hero with a thousand faces. Bollingen Fundation Inc. Nueva York.
  • Campillo Ranea, J. E. (2010). La importancia de la educación emocional en las aulas.
  • Flecha, R.,Puigvert, L. (2002). La comunidad de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. Rexe: Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 1. 11-20
  • Fortea, M. A. (2009). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias.
  • García-Ruiz, R.,Ramírez-García, A,RodríguezRosell, Ma. M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar (en línea).
  • Gavara de Cara, J. C.,Pérez Tornero, J. M. (2012). La alfabetización mediática y la Ley General de Comunicación Audiovisual en España (E. UOC Ed. 2012 ed.. UNESCO Institute for Inforation Technologies. Barcelona.
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Kairós. Madrid.
  • González García, F. M. (1992). Los mapas conceptuales de J.D. Novak como instrumentos para la investigación en didáctica de las ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. 10. 148
  • Guillén, J. C. (2017). Neuroeducación en el aula, de la teoría a la práctica: Createspace Independent Publishing Platform.
  • Gutiérrez, A.,Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital.
  • Marina, J. A. (2012). Neurociencia y Educación.
  • Mcluhan, M. (1972). La Galaxia Gutenberg: Génesis del “Homo Typographicus”. Aguilar S.A. de Ediciones. Madrid.
  • Muñoz, E. (2010). Estructuración de los contenidos. 25-34
  • Pérez Tornero, J. M. (2008). Multi-screen society: a challenge for media literacy. (La sociedad multipantallas: retos para la alfabetización mediática. Comunicar. 31. 15-25
  • Pública, C. S. d. E. (2010). Guía de observación para la detección de necesidades educativas especiales, con o sin discapacidad, en niños de educación básica.
  • (2017). 8 metodologías que todo profesor del siglo XXI debería conocer.
  • Revista Educación, 3.0. (2016). Método alternativo para la enseñanza de las matemáticas.
  • Robinson, K. (2010). La revolución del aprendizaje (ponencia presentada en la Conferencia Oficial de TED. Longbeach, California.
  • Sánchez-Escalonilla, A. (2009). Fantasía de aventuras. Claves creativas en novela y cine. Ariel. Barcelona.
  • Sandoval, Y.,Aguaded, J. I. (2012). Nuevas audiencias, nuevas responsabilidades. La competencia mediática en la era de la convergencia digital. Icono. 10. 8-22
  • Sousa, D. A. (2014). Neurociencia educativa: Mente, cerebro y educación. Narcea Ediciones S.A. Madrid.
  • Stewart, J.,Van Kirk, J.,Rowell, R. (1979). Concept Maps: a tool for use in biology teaching. The American Biology Teacher. 41. 171
  • Strauss, A. L,. Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory, procedures and techniques. Sage publications. Newbury Park, CA..
  • Thompson, K. (1999). Storytelling in the New Hollywood. Understanding Classical Narrative Technique. Harvard University Press. Cambridge.
  • Tokuhama-Espinosa, T. (2011). Mind, Brain, and Education Science : A Comprehensive Guide to the new brain-based teaching. W. W. Norton & Company. United States Of America.
  • Vizcaíno, P. (2016). Del storytelling al storytelling publicitario: el papel de las marcas como contadoras de historias. Universidad Carlos III de Madrid.
  • Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. RobinBook, S.L. Barcelona, España.