Diseño y validación de un cuestionario socioeducativo para talleristas, observadores y evaluadores de talleres de artes vivas para la inclusión social

  1. Moles López, Elisabet 1
  2. Gutiérrez Santiuste, Elba 1
  3. Molina Fernández, Elvira 1
  4. Añaños, Fanny T. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
TRANSMIGRARTS TMA

ISSN: 2794-0640

Year of publication: 2023

Issue: 4

Pages: 4

Type: Article

DOI: 10.59486/DTAP5635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: TRANSMIGRARTS TMA

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this paper is to present the socio-educational questionnaire for workshop participants, observers and researchers, called CUSOETA, as well as to describe and analyze the design, construction and validation process. This instrument was in charge of the University of Granada (Spain), responsible for WP2. It is aimed, from the socio-educational approach, to understand, from the vision of the executors, the transformative process at the population whom it is directed, through artistic processes that were carried out in nine workshops in Spain and Colombia. The validation was done by expert judgment, where qualitative and quantitative methods were applied, having a final version of 47 items, distributed in seven blocks: general data of the workshop, general data of the workshop participants and observers, on the characteristics of the participants, about the current situation of the participants, about the preparation of the workshop and their role as workshop leader and/or observer, about the development of the workshop and, about the transformative process and impact. At the same time, he designed the ethical protocol, the information and consent sheets. After validation, it was administered online using the LimeSurvey software under the license of the University of Granada, in a period close to the end of the workshops. In-depth knowledge, on the one hand, of the reality of vulnerable people such as migrants, and on the other hand, the situation and perspectives of those responsible; as well as the possibilities and feasibility of the intervention are vital to design a transformative action, real and adjusted to the people, the environment and the context where the artistic action is carried out, which will influence the processes of social inclusion.

Bibliographic References

  • Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5(17), 23-29. https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=6125935
  • Añaños, F. T. (2022). Hacia modelos socioeducativos y de desarrollo humano. Claves para lainserciónreinserción social penitenciaria. En Añaños, Fanny T., García-Vita, María del Mar y Amaro, Ana (Coords.), Justicia social género e intervención socioeducativa. Madrid: Ediciones Pirámide. Pp. 77.92. https://digibug.ugr.es/ bitstream/handle/10481/81792/2022%20CIASE%20 libro1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Añaños, F. T.(2012).Violencias y Exclusiones. Enfoque Socioeducativo y de la paz. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 19(59), 13-41. http://www.scielo.org.mx/pdf/ conver/v19n59/v19n59a1.pdf
  • Añaños, F. T. (2012). Pensamiento y acción socioeducativa en Europa y España. Evolución dela pedagogía y educación social. Revista Historia de la Educación LatinoamericanaRHELA-, 14(18),119-138. Doi: https://doi.org/10,9757
  • Añaños, F. T., García-Vita, M.M., y Moles-López, E. (2021). Intervención socioeducativa en distintos contextos sociales. Procesos metodológicos. Revista de Paz y Conflictos, 14(2), 106-130. Doi: https://doi.org/10.30827/revpaz. v14i2.22793
  • Bland, J. M., y Altman, D. G. (1996). Statistics notes: Measurement error and correlation coefficients. BMJ, 313(7048), 41-42. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.313.7048.41
  • Cerdas, E. (2013). Educación para la paz: fundamentos teóricos, epistemológicos y axiológicos. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 24(1-2), 189-201. https://www. revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/ view/5804
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. http://cda. psych.uiuc.edu/psychometrika_highly_cited_articles/ cronbach_1951.pdf
  • DeVellis, R. F. (2017). Scale Development: Theory and Applications (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Fleiss, J. L. (1986). The design and analysis of clinical experiments. John Wiley & Sons.
  • González, J. A. (2018). Diseño y validación de un instrumento para evaluar el impacto de los proyectos formativos en educación básica en México. Atlante: Cuadernos de Educación y desarrollo. https://www.eumed.net/rev/ atlante/2018/05/ instrumento-evaluar-proyectos.html
  • Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., y EstradaVidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacio, 38(10). Recuperado de https://idus.us.es/ xmlui/handle/11441/54725
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., y Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis. Cengage Learning.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana. https://acortar.link/543HZH
  • Hulley, S. B., Cummings, S. R., Browner, W. S., Grady, D. G., y Newman, T. B. (2013). Designing Clinical Research: An Epidemiologic Approach (2nd ed.). Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins.
  • López Fernández, R., Lalangui Ramírez, J., Maldonado Córdova, A. V., y Palmero Urquiza, D. E. (2019). Validación de un instrumento sobre los destinos turísticos para determinar las potencialidades turísticas en la provincia de El Oro, Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(2), 341-346. http:// rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
  • López, R., Avello, R., Palmero, D. E., Sánchez, S., y Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista cubana de medicina militar, 48(2), 441-450. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572019000500011 &script=sci_arttext&tlng=pt
  • Mavri, A., Ioannou, A., & Loizides, F. (2021). Value creation an identity in cross–organizational communities of practice: A learner’s perspective. Internet and Higher Education. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2021.100822
  • Muñoz, L. V., Ibáñez, M., Cárdenas-Rodríguez, M. R., y Terrón-Caro, M. T. (2014). Ámbitos de profesionalización del educador/a social: perspectivas y complejidad. Revista de humanidades,(21),3. https://doi.org/10.5944/ rdh.21.2014.13928
  • Newman, M., & Gough, D. (2020). Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application. In. O. Zawacki–Richter, M. Kerres, Bedenlier, S., M. Bond, & K. Buntins (Eds.), Systematic Reviews in Educational Research. https://doi.org/10.1007/978-3- 658-27602-7_1
  • Pérez Serrano, G. (Coord.)(1999). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea.
  • Shrout, P. E., & Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability. Psychological Bulletin, 86(2), 420- 428. Doi: https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.2.420
  • Sireci, S., y Padilla, J. L. (2014). Validating assessments: introduction to the special section. Psicothema, 26(1) 97-99. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/ view/10223
  • Tiana, A. (2014). La evolución de la educación social como campo académico y profesional. Historia de la educación social, 21-56. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/ documentos/835.pdf