Relación del género en la asociación entre victimización, ciberbullying e Inteligencia Emocional en adolescentes

  1. Belmonte Arévalo, Ana Belén 1
  2. Alonso Salas, Silvia 1
  3. Horgas Aliaga, Olga 1
  4. Chacon Cuberos, Ramón 2
  5. Nogueras Alabarce, Jósé Manuel 1
  6. Ocaña Povedano, Ana 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Granada, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en educación
Zeitschrift:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 22

Nummer: 62

Seiten: 57-76

Art: Artikel

DOI: 10.25115/EJREP.V22I62.8854 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Electronic journal of research in educational psychology

Zusammenfassung

Introduction. The main objective of this research was to analyze the relationship between Emotional Intelligence (EI) and victimization and aggression through social networks in adolescents. Bullying causes situations of conflict between students and teachers, being currently a phenomenon of great importance in the socio-educational environment rEIuiring special attention, where EI acts as a protective mechanism against such situations, which differs in relation to gender and socio-family environment.   Method. A cross-sectional, descriptive, and ex post facto study was carried out. The sample consisted of 126 students between 15 and 17 years of age, 51.6% male and 48.4% female; differentiations are established according to this as part of the study method. The instruments used were the Bar-On Emotional Intelligence Inventory, the School Victimization Scale, and the Scale of aggressions through cell phones and the Internet (CYB-AG), using IBM SPSS software for statistical analysis.   Results. The results obtained confirmed that the subjects who had suffered bullying or ciberbullying had a slightly lower level of EI and that, although traditionally the relationship between bully-bullied was emphasized, there are more factors that affect these cases with gender. Given that a higher score in EI is presented in the case of the female gender than in the male gender, being more significant in the stress management dimension.   Discussion or Conclusion. The school and the family must work together to prevent peer violence, because it has serious consEIuences on those who suffer it. School bullying not only influences to a great extent the EI of the victims, but also bullying is determined by the low EI of the aggressors, certainly in relation to the management of stress.

Bibliographische Referenzen

  • Buelga, S. y Pons, J. (2012). Agresiones entre adolescentes a través del teléfono móvil y de internet. Psychosocial Intervention, 21(1), 91-101. https://doi.org/10.5093/in2012v21n1a2
  • Cardozo, G., y Dubini, P. (2020). Clima escolar y familiar: su relación con la conducta de bullying en adolescentes. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 5(4), 1-13. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13105
  • Cañas-Pardo, E. (2017). Acoso escolar: características, factores de riesgo y consecuen-cias. Revista Doctorado UMH, 3(1), 7. https://doi.org/10.21134/doctumh.v3i1.1371
  • Cava, M.J. Buelga, S., Musitu, G. y Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodi-dáctica, 15(1), 21-34. https://doi.org/10.4067/s0718-48082016000200002
  • Díaz-Lopez, A., Rubio-Hernández, F. J., y Carbonell-Bernal, N. (2019). Efectos de la aplica-ción de un programa de inteligencia emocional en la dinámica de bullying. Un estudio piloto. Revista de Psicología y Educación, 14, 124-135. https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.177
  • Estévez, E., Flores, E., Estévez, J. F., y Huéscar, E. (2019). Programas de intervención en aco-so escolar y ciberacoso en educación secundaria con eficacia evaluada: una revisión sis-temática. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(3), 210-225. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n3.8
  • Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P., (2013). Inteligencia emocional en adolescentes. Pa-dres y Maestros/ Journal of Parents and Teachers, 352, 34-39. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011
  • García, L., Orts, C. Q., y Peña, L. R. (2020). Cibervictimización y satisfacción vital en adoles-centes: la inteligencia emocional como variable mediadora. Revista de Psicología Clíni-ca con Niños y Adolescentes, 7(1), 38-45. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.5
  • García-Piña, C. A., y Posadas-Pedraza, S. (2018). Acoso escolar: de lo tradicional a un enfo-que integral. Acta pediátrica de México, 39(2), 190-201. https://doi.org/10.18233/apm39no2pp190-2011579
  • Inglés, C. J., Torregrosa, M. S., García-Fernández, J. M., Martínez-Monteagudo, M. C., Esté-vez, E., y Delgado, B. (2015). Conducta agresiva e inteligencia emocional en la adoles-cencia. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 29-41. https://doi.org/10.30552/ejep.v7i1.97
  • López, L., (15 de mayo de 2013). Manifestaciones del acoso escolar ¿los chicos acosan de forma diferente que las chicas? Revista Iberoamericana de Educación, 62(1), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie621891
  • Méndez, I., Jorquera, A. B., Ruiz-Esteban, C., Martínez-Ramón, J. P., y Fernández- Sogorb, A. (2019). Emotional intelligence, bullying, and cyberbullying in adolescents. Interna-tional Journal of Environmental Research and Public Health, 16(23), 4837. https://doi.org/10.3390/ijerph16234837
  • Morro, A. B., Jiménez, M. A., Fajardo, P. E., Campos, C. P., & Berenguer, S. A. (2022). Es-tudio comparativo de género sobre el acoso escolar: Estrategias y acciones. Retos: nue-vas tendencias en educación física, deporte y recreación, 44, 45-52.
  • Narezo, M. R., Gruber, R. S., y Martínez, M. T. L. (2020). Acoso escolar: adolescentes vícti-mas y agresores. La implicación en ciclos de violencia. Bordón. Revista de pedagogía, 72 (1), 117-132. https://doi.org/10.13042/bordon.2020.71909
  • Nocito, G. (2017). Investigaciones sobre el acoso escolar en España: implicaciones psicoeduca-tivas. Revista Española de orientación y Psicopedagogía. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19361
  • Pastor-Gil, L. y Blázquez, I. (2019). Evaluación de los programas de Educación Emocional ante situaciones de acoso escolar. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3 (5), 22-38. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030502
  • Peña-Casares, M. J., y Aguaded-Ramírez, E. (2021). Inteligencia emocional, bienestar y acoso escolar en estudiantes de educación primaria y secundaria. Journal of Sport and Health Research, 13(1), 79-92. https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0jcdb.226
  • Quintana- Orts, C., Chamizo- Nieto, M. T., Rey. L., y Neto, F., (2020). Bienestar en víctimas de acoso: ¿Puede la inteligencia emocional marcar una diferencia en función del género de los adolescentes? Know and Share Psychology, 1(4), 189- 200. https://doi.org/10.25115/kasp.v1i4.4257
  • Quintana- Orts, C., Rey, L., y Neto, F., (2021). Are Loneliness and Emotional Intelligence Important Factors for Adolescents? Understanding the Influence of Bullying and Cyberbullying Victimisation on Suicidal Ideation. Psychosocial Intervention, 30(2), 67-74. https://doi.org/10.5093/pi2020a18
  • Salvador, C. A. (2019). Acoso escolar y violencia filio-parental: dos realidades de nuestra so-ciedad. CRÓNICA. Revista de Pedagogía y Psicopedagogía, 4, 35-46.
  • Sánchez, M. J., De Luna, E. B., y Ferres, M. A. (2021). Prevalencia y características del acoso y ciberacoso entre adolescentes. Universitas Psychologica, 20, 1-14. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy20.pcac
  • Ugarriza, N. y Pajares Del Águila, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a tra-vés del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Revista de la Facultad de Psicología, 8, 11-58. https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.893
  • Zaavedra, R. M. M. (2014). Agresividad premeditada-impulsiva y acoso escolar en adolescen-tes de secundaria. Revista Investigaciones Altoandinas, 16(1), 139-148. https://doi.org/10.18271/ria.2014.98