El espacio madrileñoun protagonista más del texto fílmico
- Arantxa Echevarría
- Andrea Jaurrieta
- Daniel Gascón
- Samuel Alarcón
- Natalia Marín
- Elios Mendieta Rodríguez 1
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1885-3730
Year of publication: 2023
Issue: 36
Pages: 173-189
Type: Article
More publications in: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos
Abstract
This edition of (Dis)agreements is a conversation with five Spanish screenwriters all of whom have written, in their very different ways, about the city of Madrid in their re-spective works. Through this dialogue, we aim to exam-ine the relationships between cinema, screenwriting, and space in contemporary Spanish cinema. Participating are Arantxa Echevarría, Andrea Jaurrieta, Daniel Gascón, Sam-uel Alarcón and Natalia Marín, who between them present a varied and multifaceted body of work that provides the reference for this enriching dialogue exploring how different approaches to screenwriting can capture the city of Madrid and all its narrative possibilities.
Bibliographic References
- Alfeo, J.C., Deltell, L. (Coords.) (2022). Madrid: ciudad de imágenes. Madrid: Fragua.
- Bachelard, G. (2007). La poética del espacio. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España
- Bal, M. (1985). Teoría de la narrativa: (Una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra
- Barthes, R. (2009). La aventura semiológica. Barcelona: Pai-dós Ibérica.
- Bazin, A. (2017). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
- Foucault, M. (2007). Los espacios otros (conferencia pro-nunciada en 1967). Astrágalo. Cultura de la Arquitectura y la ciudad, 7, 83-91.
- García Llovet, E. (2017). Cómo dejar de escribir. Barcelona: Anagrama.
- Greimas, A. J. y Courtés, J. (1990). Semiótica. Diccionario ra-zonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
- Lipovetsky, J., Serroy, G. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama.
- Torres Hortelano, L. (2012). World Film Locations: Madrid. London: Intellect Books.