La teoría y la praxis curricularresignificaciones desde la práctica docente

  1. Ponce Naranjo, Genoveva
Aldizkaria:
Revista de educación y pensamiento

ISSN: 1692-2697

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: REVISTA EDUCACIÓN Y PENSAMIENTO V26

Zenbakia: 26

Orrialdeak: 55-62

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de educación y pensamiento

Laburpena

This article reflects on the importance of a teaching practice that contributes to educational quality, based on a commitment oriented to the current curriculum that, although it can be perfectible, includes philosophical, legal and contextual aspects that bring theory and praxis together, to find alternatives to provide comprehensive answers to the problems; but with the sine qua nom condition of knowledge of curricular levels so that from the instance of the classroom curriculum can establish a work that link: objectives, content, methodology, evaluation, from their teaching skills linked to planning, adaptation, execution of proposals, with the purpose of contributing to the design and curricular redesign, understood from the perspective of continuous improvement, to enhance compliance with the proposed profiles.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ángulo, F., & Blanco, N. (26 de enero de 2017). Teoría y Desarrollo del Currículum. Obtenido de cvirtualuees: http://www.cvirtualuees. edu.sv/MCPEUEES/mod_1/didsalinasu2.pdf
  • Bolívar, A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Madrid, España: Aljibe
  • Colom, A. (1994). El currículum escolar. Castillejo. JL et al., Teoria de ia Educación. . Madrid: Taurus.
  • Escudero, J., Area, M., Bolívar, A., González, M., Guarro, A., Moreno, J., & Santana, P. (2000). Diseño, innovación y desarrollo del currículo.
  • Fernández, A. (2010). Universidad y Currículo en Venezuela: hacia el tercer milenio. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
  • Gimeno Sacristán, J. (2010). ¿Qué significa el currículo? Sinéctica No.34 Tlaquepaque ene./jun., 1-30.
  • Gimeno, J. (2010). La función abierta del libro y su contenido. En J. Gimeno, C. Rodríguez, F. Beltran, M. Fernandez , J. Torres , M. González , . . . J. Contreras , Saberes e incertidumbres sobre el currículum (págs. 11-18). Madrid: Sacristán, J. G., Martínez, C. R., Llavador, F. B., Enguita, M. F., Santome, J. T., Arroyo Ediciones Morata
  • Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum - Curriculum: product or praxis. Madrid: Ediciones Morata.
  • López, J. (2005). Construir el currículum global: otra enseñanza en la sociedad del conocimiento. Málaga: Algibe.
  • Malagón Plata, L. (2008 ). El currículo: perspectivas para su interpretación. (U. d. Antioquia, Ed.) Investigación y Educación en Enfermería, XXVI (2), 136-142.
  • Moraes, M. (2006). Interdisciplianriedad y transdisciplinariedad en la educación, fundamentos ontológicos y epistemológicos, problemas y prácticas. En S. De la Torre, M. Pujol, & G. Sanz, Transdisciplinariedad y ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (págs. 27- 44). Barcelona: Universitas
  • Polo, M. (Octubre de 2016). Teoría y diseño del curriculum en educación. Caracas, Venezuela.
  • Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Ediciones Morata.