Javier Cercas y el potencial infinito de la literatura. Intertextualidad y metaficción en "El móvil" (1987)

  1. Mendieta, Elios
Revue:
Anales de Literatura Española

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Année de publication: 2024

Número: 41

Pages: 163-185

Type: Article

DOI: 10.14198/ALEUA.25418 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

D'autres publications dans: Anales de Literatura Española

Résumé

This article studies the importance of literature in the first work published by Javier Cercas, El móvil (1987), whose main character is a writer obsessed with constructing a perfect novel, Álvaro, and in whose thoughts we can intuit some relevant ideas that Cercas has defended about the artistic discipline and the creative profession. This short novel is the object of analysis both for the themes that appear in the narrative –the creative block, the interplay between reality and fiction, the importance of some genres over others, the need to take tradition into account– and for the way in which its structure unfolds. For this reason, in addition to the narrative motifs, the intertextuality and metafiction of the text are analysed in depth, as they are two decisive theoretical tools for a better understanding of the textual scaffolding of this work, which is typical of postmodern literature. In undertaking this study, it is understood that Cercas’s opera prima, despite being written when he was 24 years old, cannot be disregarded, since it contains stylistic, aesthetic and thematic patterns that are common in the literary production of the now renowned writer, which is why El móvil anticipates and dialogues with the author’s later novel writing, especially with regard to the reflection on the literary profession and its numerous enigmas.

Information sur le financement

Este artículo de investigación se inscribe en el marco del Proyecto de investigación «I+D Métodos de propaganda activa en la Guerra Civil. Parte III: la internacionalización del conflicto», dirigido por el Dr. Emilio Peral Vega y financiado por el Ministerio d Economía y Ciencia (ref. PID2020-113720GB-I0).

Financeurs

Références bibliographiques

  • Alberca, M. (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Aleksandrowicz, J. (2022), «Inventando la realidad. La adaptación como un juego autorreferencial en El autor (2017), de Manuel Martín Cuenca», Románica Silesiana, 22, 2, pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.31261/RS.2022.22.07
  • Aparicio Maydeu, J. (2009), Lecturas de ficción contemporánea. De Kafka a Ishiguro, Madrid, Cátedra.
  • Aparicio Maydeu, J. (2013), Continuidad y ruptura. Una gramática de la tradición en la cultura contemporánea, Madrid, Alianza.
  • Barthes, R. (1982), El placer del texto, Ciudad de México, Siglo XXI Editores.
  • Casas, A. (2012), «El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual», en Ana Casas (ed.), La autoficción. Reflexiones teóricas, Madrid, Arco Libros, pp. 9-44.
  • Cercas, J. (2005), Relatos reales, Barcelona, Acantilado.
  • Cercas, J. (2013), La velocidad de la luz, Barcelona, Random House Mondadori.
  • Cercas, J. (2014), El impostor, Barcelona, Random House.
  • Cercas, J. (2016), El punto ciego. Las conferencias Weidenfeld, Barcelona, Random House.
  • Cercas, J. (2017a), El móvil, Barcelona, Literatura Random House.
  • Cercas, J. (2017b), El monarca de las sombras, Barcelona, Literatura Random House
  • Cercas, J. (2018), Soldados de Salamina, Rodenas de Moya, D. (ed.), Madrid, Cátedra.
  • Cercas, J. & D. Trueba (2003), Diálogos de Salamina. Un paseo por el cine y la literatura, Madrid, Plot Ediciones.
  • Dällenbach, L. (1991), El relato especular, Madrid, Antonio Machado.
  • Ferrando Valero, C. (2014), «Paraísos sesgados. De la intertextualidad pertinente en Soldados de Salamina», Bulletin of Spanish Studies, 91, 2, pp. 147-162. https:// doi.org/10.3828/bhs.2014.10
  • García-Cardona, J. (2022), «Realidad y ficción en Soldados de Salamina: mecanismos autoficcionales e hibridación de géneros en la adaptación cinematográfica», Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 1, pp. 509-533. https:// doi.org/10.37536/preh.2022.10.2.1289
  • Genette, G. (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
  • Gómez-Trueba, T. (2009), «Esa bestia omnívora que es el yo. El uso de la autoficción en la obra narrativa de Javier Cercas», Bulletin of Spanish Studies, 86, 1, pp. 67-83. https://doi.org/10.1080/14753820802696782
  • González Álvarez, C. (2009), «La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura. Aportaciones teóricas», Revista Lenguaje y textos, 23, 1, pp. 115-128.
  • Howard Fogel, S. (1973), Ludic Fiction-Metafiction: The Contemporary Experimental Novel in America, Indiana, Purdue University.
  • Hutcheon, L. (2013), Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Ontario, Wilfrid Laurier UP
  • Imícoz Beúnza, T. (1999), «De la “nivola” de Unamuno a la metanovela del último cuarto del siglo xx», Rilce. Revista de Filología Hispánica, 15, 1, pp. 319-332.
  • Koponen, P. (2021). «La intertextualidad en la novela El monarca de las sombras de Javier Cercas», En los dos lados del Atlántico, Universidad de Helsinki, https:// blogs.helsinki.fi/temashispanicos/?p=392 [consulta: 10 de junio de 2023].
  • Kristeva, J. (1969), «Bakhtine, le mot, le dialogue et le roman», Critique, 239, pp. 438-467.
  • Lluch Prats, J. (2004), «La dimensión metaficcional en la narrativa de Javier Cercas», XXII Actas de la Associazione Ispanisti Italiani (AISPI), 1, pp. 293-306.
  • Luperini, R. & M. Á. Cuevas (2011), «Introducción», en Luigi Pirandello, Seis personajes en busca de autor, Madrid, Cátedra, pp. 10-56.
  • Martínez Rubio, J. (2015), Las formas de la verdad. Investigación, docuficción y memoria en la novela hispánica, Barcelona, Anthropos.
  • Mendieta, E. y Fernández-Hoya, G. (2023), «¿Un «relato real»? Memoria, ficción y «yo» artístico en Soldados de Salamina, del libro de Cercas (2001) a la adaptación cinematográfica de Trueba (2003)», Literatura y Lingüística, 48, pp. 99-122. https://doi.org/10.29344/0717621X.48.3250
  • Mora, V. L. (2013), La literatura egódica. El sujeto narrativo a través del espejo, Valladolid, Ediciones de la Universidad de Valladolid.
  • Newman, C. (1985), The Post-Modern Aura: The Act of fiction in an Age of Inflation, Chicago, Northwestern UP.
  • Orejas, F. G. (2003), La metaficción en la novela española contemporánea, Madrid, Arco Libros.
  • Orsini-Saillet, C. (2012), «Del pacto referencial a la ficción: Soldados de Salamina de Javier Cercas», en Ana Casas (ed.), La autoficción. Reflexiones teóricas, Madrid, Arco Libros, pp. 180-202.
  • Pérez Bowie, J. A. (1992), «Para una tipología de los procedimientos metaficcionales en la lírica contemporánea», Tropelías, 3, pp. 91-104. https://doi. org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199233663
  • Pirandello, L. (2011), Seis personajes en busca de autor, Luperini, Romano y Cuevas, Miguel Ángel (eds.), Madrid, Cátedra.
  • Pozuelo Yvancos, J. M. (2019), «Interdiscursividad: cine y literatura en Javier Cercas», en Sagrario López Poza et al. (eds.), Docta y Sabia Atenea. Studia in honorem Lía Schwartz, A Coruña, Servizo de Publicacións, pp. 671-682. https:// doi.org/10.17979/spudc.9788497497046.683
  • Rico, F. (2017a), «Epílogo», en Javier Cercas, El móvil, Barcelona, Random House, pp. 93-101.
  • Rico, F. (2017b), «Post-Scriptum», en Javier Cercas, El móvil, Barcelona, Random House, pp. 101-104.
  • Ricoeur, P. (1996), Sí mismo como otro, Ciudad de México, Siglo XXI.
  • Ródenas de Moya, D. (2018), «Introducción de Soldados de Salamina», en Javier Cercas, Soldados de Salamina, Madrid, Cátedra, pp. 9-188.
  • Rodríguez de Arce, I. (2016), «El móvil de Javier Cercas: divertissement metanarrativo de un obseso de la literatura», Revista Artifara. 16, pp. 165-180.
  • Serna, J. (2019), Historia y ficción. Conversaciones con Javier Cercas, Madrid, Punto de Vista Editores.
  • Sobejano, G. (1989), «Novela y metanovela en España», Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, 4, pp. 512-513.
  • Sobejano Morán, A. (2003), Metaficción española en la postmodernidad, Kassel, Eva Reichenberger.
  • Steiner, G. (2011), Gramáticas de la creación, Madrid, Siruela.
  • Toro, V. (2017), Soy Simultáneo. El concepto poetológico de la autoficción en la narrativa hispánica, Madrid, Siruela.
  • Vila-Matas, E. (2015), Bartleby y compañía, Barcelona, Anagrama.