Análisis factorial confirmatorio de la versión española del pkbs-2 para la evaluación de las habilidades sociales y los problemas de conducta en educación infantil

  1. Fernández Cabezas, María
  2. Benítez Muñoz, Juan Luis
  3. Pichardo Martínez, María del Carmen
  4. Fernández de Haro, Eduardo
  5. Justicia Justicia, Fernando
  6. García Berbén, Trinidad María
  7. García Berbén, Ana Belén
  8. Justicia Arráez, Ana
  9. Alba Corredor, Guadalupe
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2010

Volumen: 8

Número: 22

Páginas: 1229-1252

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Información de financiación

The research presented in this article is sponsored by the R&D&I Project, Estudio longitudinal de los efectos del programa aprender a convivir en el desarrollo de la competencia social y la prevención del comportamiento antisocial [Longitudinal study of the effects of the Learning to Live Together program on developing social competence and preventing antisocial behavior] (EDU2009-11950), with financing from the Ministry of Science and Innovation and the Feder Funds (European Social Fund).

Referencias bibliográficas

  • Achenbach T.M. (1991). Child Behavior Checklist. Burlington, V.T.: Center for Children, Youth, and Families.
  • Bentler, P. M. (2004). EQS 6 Structural Equation Program Manual. Multivariate Software, Encino: CA.
  • Canivez, G.L. y Bordenkircher, S.E. (2002). Convergent and divergent validity of the adjustement scales for children and adolescent and preschool and kindergarten behavior scales. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 30-45.
  • Canivez, G.L. & Rains, J.D. (2002). Construct validity of the Adjustement Scales for Children and Adolescents and the Preschool and Kindergarten Behavior Scales: Convergent and divergent evidence. Psychology in the Schools, 39, 621-633.
  • Carney, A. G. y Merrell, K. W. (2002). Reliability and comparability of a Spanish-language form of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Psychology in the Schools, 39, 367-373.
  • Carney, A. G. y Merrell, K. W. (2005). Teacher ratings of Young children with and without ADHD: Construct validity of two child behavior rating scales. Assessment for Effective Intervention, 30 (3), 65-75.
  • Cicchetti, D. y Toth, S.L. (1991). A developmental perspective on internalizing and externalizing disorders. En D. Cicchetti y S.L. Toth (Eds.). Internalizing and externalizing expressions of dysfunction (pp. 1-19). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Edwards, M.C., Whiteside-Mansell, L., Conners N.A. y Deere, D. (2002). The utility of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales in assessing child behavior in an at-risk sample. Journal of Psychoeducational Assessment, 21 (1), 16-31.
  • Eren, A. (2009). Exploring the effects of changes in future time perspective and perceived instrumentality on graded performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19, 7(3), 1217-1248.
  • Furnham, A. (1985). Social skills training: A european perspective. En L. ĹAbate y M.A. Milan (eds.). Handbook of Social Skills Training and Research. New York: John Willey and sons, 555-580.
  • Gismero González, E. (2000). Manual de la Escala de Habilidades Sociales (EHS). Madrid: TEA Ediciones, S.A.
  • Gotzens, C., Badia, Ma., Genovard, C. y Dezcallar, T. (2010). Estudio comparativo de la gravedad atribuida a las conductas disruptiva en el aula. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 20, 8(1), 33-58.
  • Gresham, F.M. y Elliott, S.N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines: MN American Guidance Services.
  • Holland, M.L. y Merrell, K.W. (1998). Social-emotional characteristics of preschool-age children referred for Child-Find screening and assessment. A comparative study. Research in Developmental Disabilities, 19, 167-179.
  • Jentzsch, C. E., y Merrell, K. W. (1996). An investigation of the construct validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Diagnostique, 21(2), 1-15.
  • Lévy, J. P. y Varela, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. España: Netbiblo.
  • López de Dicastillo, N., Iriarte, C. y González Torres, M.C. (2008). Competencia social y educación cívica. Concepto, evaluación y programas de intervención. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.
  • Matson, J. L., Rotari, A. F. y Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and Therapy, 21, 335-340.
  • Matson, J.L. y Wilkins, J. (2009). Psychometric testing methods for childreńs social skills. Reasearch in Developmental Disabilities, 30, 249-274.
  • Merrell, K.W. (1993). School Social Behavior Scales. Brandon, VT: Clinical Psychology Publishing.
  • Merrell, K.W. (1994a). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Austin, TX: PROED.
  • Merrell, K.W. (1994b). Assessment of behavioral, social, and emotional problems: Direct and objective methods for use with children and adolescents. White Plains, NY: Longman.
  • Merrell, K. W. (1995a). An investigation of the relationship between social skills and internalizing problems in early childhood: Construct validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Journal of Psychoeducational Assessment 13, 230-240.
  • Merrell, K. W. (1995b). Relationships Among Early Childhood Behavior Rating Scales: Convergent and Discriminant Construct Validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Early Education y Development, 6 (3), 253-264.
  • Merrell, K.W y Gimpel, G.A. (1998). Social skills of children and adolescents. Conceptualization, assessment, treatment. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Merrell, K. W. (2002). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Austin (Texas): Pro-ed.
  • Merrell, K. W. (2003). Preschool and Kindergarten Behavior Scales, second edition: Spanish language version. Austin, TX: PRO-ED.
  • Merrell, K.W. y Harlecher, J.E. (2008). Behavior rating scales. En R.P. Archer y S.R. Smith (Eds.). Personality Assessment. New York: Routledge/Taylor y Francis.
  • Monjas, I. (1994). Evaluación de la competencia social y las habilidades sociales en la edad escolar. En M.A. Verdugo (Dir.). Evaluación curricular. Una guía para la intervención psicopedagógica. Madrid: Siglo XXI.
  • Muthen, B. B., y Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non-normal likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171-189.
  • Paula, I. (2000). Habilidades sociales: educar hacia la autorregulación. Conceptualización, evaluación e intervención. Barcelona: Horsori.
  • Reyna, C. y Brussino, C. (2009). Propiedades Psicométricas de la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil en una Muestra de Niños Argentinos de 3 a 7 Años. Psykhe, 18(2), 127-140.
  • Reynolds, C.R. y Kamphaus, R.W. (1992). Behavior Assessment System for Children. Circle Pines: MN American Guidance Services.
  • Tomás, J. M. y Oliver, A. (2004). Análisis psicométrico confirmatorio de una medida multidimensional del autoconcepto en español. Revista Interamericana de Psicología, 38(2), 285-293.
  • Trianes, M.V., De la Morena, M.L. y Muñoz, A.M. (1999). Relaciones sociales y prevención de la inadaptación social y escolar. Archidona (Málaga): Ediciones Aljibe.
  • Trianes, M.V., Sánchez, A. y Muñoz, A. (2001). Educar la convivencia como prevención de la violencia interpersonal: perspectivas de los profesores. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41, 73-93.
  • Vallés, A. y Vallés, C. (1996). Las habilidades sociales en la escuela. Una propuesta curricular. Madrid: EOS.
  • Walker, H.M. y McConnell, S.R. (1995). Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment-Elementary Version. San Diego, C.A.: Singular Publishing Group.
  • Whiteside-Mansell, L., Bradley, R.H. y Mckelvey, L. (2009). Parenting and Preschool Child Development: Examination of Three Low-Income U.S. Cultural Groups. Journal of Child and Family Studies, 18, 48-60.