Trastornos fonológicos en niñosresultados de la aplicación de un programa

  1. Gallego Ortega, José Luis 1
  2. Gómez Pérez, Isabel Angustias 1
  3. Ayllón Blanco, María Fernanda 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 453-470

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.33.2.206011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this research was to evaluate the effectiveness of a children’s phonological training programme in the last year of kindergarten and first year of Primary Education. 100 students participated in the study who were enrolled in two public schools far apart (one urban and one rural). The children were divided into two groups (experimental and control) as involved or not in the training programme. The programme was implemented at the schools the children were attending; combining a habitual phase in the classroom with another in the speech therapy clinic. We followed a quasi-experimental pre-post design with a non-equivalent control group. After the implementation of the programme; effectiveness was evaluated by contrasting the results of the initial evaluation and the final evaluation. The results show significant progress in all the variables analyzed.

Bibliographic References

  • Bosch, L., (2004) Evaluación Fonológica del Habla Infantil, , Barcelona, España: Masson
  • Cardona, M.C., Inclusión y cambios en el aula vía adaptaciones instructivas (2003) Revista de Investigación Educativa, 21 (2), pp. 465-487
  • Cervera, J.F., Ygual, A., Intervención logopédica en los trastornos fonológicos desde el paradigma psicolingüístico del procesamiento del habla (2003) Neurología, 36 (1), pp. 39-53
  • Crystal, D., (1983) Patología del Lenguaje, , Madrid, España: Cátedra
  • De La Torre, M.C., Guerrero, M.D., Conde, M.L., Claros, R.M., (2002) KOMUNICA. Programa para El Desarrollo del Conocimiento Fonológico, , Málag, España a: Aljibe
  • Dodd, B., Holm, A., Hua, Z., Crosbie, S., Phonological development: A normative study of british english children (2003) Clinical Linguistics & Phonetics, 17 (8), pp. 617-643
  • Forns, M., Consideraciones acerca de la evaluación del lenguaje (1989) La Evaluación del Lenguaje, pp. 47-102. , C. Triadó &M. Forns (Eds.) Barcelona, España: Anthrophos
  • Gallego, J.L., (2013) Los Trastornos de Lenguaje en El Niño. Estudios de Caso, , Sevilla, España: Eduforma
  • Gierut, J.A., Morrisette, M.L., Age-of-word-acquisition effects in treatment of children with phonological delays (2012) Applied Psycholinguistics, 33, pp. 121-144
  • Gierut, J.A., Morrisette, M.L., Ziemer, S.M., Nonwords and generalization in children with phonological disorders (2010) American Journal of Speech-Language Pathology, 19 (2), pp. 167-177
  • Gómez, M.A., (2012) Diseño y Evaluación de Un Programa de Intervención Didáctica para Alumnado de Educación Infantil y Primaria Con Trastorno Fonológico, , http://www.tdx.cat/handle/10803/108229, (Tesis doctoral). Recuperado de
  • Ibáñez, C., (1992) El Proyecto de Educación Infantil y su Práctica en El Aula, , Madrid, España: La Muralla
  • Ingram, D., (1983) Trastornos Fonológicos en El Niño, , Barcelona, España: Médica-Técnica
  • Juárez, A., Monfort, M., (1996) Registro Fonológico Inducido, , Madrid, España: CEPE
  • Kent, L., Basil, C., Del Río, M.J., (1982) P.A.P.E.L. Programa para la Adquisición de las Primeras Etapas del Lenguaje, , Madrid, España: Siglo XXI
  • Moreno, A.M., Axpe, A., Acosta, V., Efectos de un programa de intervención en el lenguaje sobre el desarrollo del léxico y del procesamiento fonológico en escolares con Trastorno Específico del Lenguaje (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 71-86
  • Palincsar, A.S., Collaborative approaches to comprehension instruction (2003) Rethinking Reading Comprehension, pp. 99-114. , A. P. Sweet & C. E. Snow (Eds.) Nueva York (NY), Estados Unidos: Guilford
  • Pávez, M.M., Maggiolo, M., Peñaloza, C., Coloma, C., Desarrollo fonológico en niños de 3 a 6 años: Incidencia de la edad, el género y el nivel socioeconómico (2009) Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 47 (2), pp. 89-109
  • Rius, M.D., (1995) Proyecto de Metodología Científica para El Desarrollo de la Comunicación en la Escuela, , Toledo, España: Koiné
  • Romero, M., (2000) Trastornos del Desarrollo del Lenguaje: Diseño de Un Programa de Intervención, , http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/83678, (Tesis doctoral). Recuperado de
  • Schonhaut, L., Maggiolo, M., Barbieri, Z., Rojas, P., Salgado, A.M., Dificultades de lenguaje en preescolares: Concordancia entre el test TEPSI y la evaluación fonoaudiológica (2007) Revista Chilena de Pediatría, 78 (4), pp. 369-375
  • Vaughn, S., Liann-Thompson, S., Hickman, P., Response to instruction as a means of identifying students with reading/learning disabilities (2003) Exceptional Children, 69, pp. 391-409