Construcción de un instrumento de evaluación de la convivencia en aulas de secundaria interculturales

  1. Eva Olmedo Moreno
  2. Eva Aguaded Ramírez
  3. Emilio Berrocal de Luna
  4. Leonor Buendía Eisman
  5. Marcelo Carmona Fernández
  6. Jorge Expósito López
  7. Marciana Pegalajar Mora
  8. Christian Sánchez Nuñez
  9. María Tomé Fernández
Journal:
Revista Internacional de Educación y Aprendizaje

ISSN: 2255-453X

Year of publication: 2013

Volume: 1

Issue: 3

Pages: 65-74

Type: Article

DOI: 10.37467/GKA-REVEDU.V1.632 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Internacional de Educación y Aprendizaje

Abstract

: In this work we have built an instrument, under technical requirements, whose application and corresponding data collection allows us to take objective decisions on the phenomenon studied. It is, to know what are those strategies, relationships and situations that due to ignorance or mismanagement by staff and students became problematic situations generating a high number of conflicts in the classroom. When there is a high demand from different educational agents involved to avoid and work to resolve positively them. The construction of the instrument, to collect such information, has required thoroughness, adaptability to the context, validity and reliability, as well as considering psychometric characteristics that enable better and more accurate use of the measures it provides. In this procedure, as indicated Muñiz (2010) is taken into consideration the theoretical and metrics principles that maximize the validity of the inferences obtained from the use of the instrument. In fact, the validation of the test has begun before the empirical development of it, considering psychometric characteristics, reliability and validity, are essential in the construction of measuring instruments.

Bibliographic References

  • Armas Castro, M. (2007). Prevención e integración ante problemas de conducta. Estrategias para centros y familias. Madrid: Gráfias Muriel.
  • Bentler, P. M. (1989). EQS structural equations program manual. Los Angeles: CA: BMDP Statistical Software.
  • Bentler, P. M. (2007). “Can scientifically useful hypotheses be tested with correlations?” American Psychologist , 62, 772-782.
  • Buendía, L. (2007). “Valores Interculturales para la convivencia”. En Soriano, E. (ed) Educación para la convivencia Intercultural. Madrid: La Muralla.
  • Comrey, A. (1985). Manual de análisis factorial . Madrid: Cátedra.
  • FSG (2007). Retos en los contextos multiculturales. Competencias interculturales y resolución de conflictos. Madrid: Fundación Secretariado Gitano.
  • García Jiménez, E. Gil Flores, J. y Rodríguez Gómez, G. (2000): Análisis factorial, Cuadernos de estadística 7 , Madrid / Salamanca: La Muralla /Hespérides.
  • Guilford, J. (1936). Psychometric methods . Madrid: McGraw-Hill
  • Gutiérrez, K. (2002). “Studying cultural practices in urban learning communities”. Human Development 45(4), 312- 321.
  • Gutiérrez, K. (2002). “Studying Cultural Practices in Urban Learning Communities”. Human Development
  • (4), 312–321.
  • Gutiérrez, K. (2004). “Intersubjectivity and Grammar in the Third Space. Scribner Award Talk”. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Association,Montreal, Canada.
  • Gutiérrez, K. (2008). “Developing a sociocritical literacy in the third space”. Reading Research Quarterly, 43(2), 148-164.
  • Gutiérrez, K. y Larson, J. (2007). “Discussing expanded spaces for learning”. Language Arts , 85(1), 69-77.
  • Gutiérrez, K., and B. Rogoff. (2003). “Cultural ways of learning: Individual traits or repertoires of practice”. Educational Researcher 32(5): 19–25.
  • Kaiser, HF. (1974). “An index of factorial simplicity”. Psycho 39: 31-36.
  • Lukas, J.F. (1998). Análisis de ítems y de tests con ITEMAN . Bilbao: Servicio de publicaciones de la Universidad del País Vasco.
  • Martínez, C. (2005). Estadística básica aplicada . Bogotá: ECOE
  • Moreno Olmedilla, J.M. (1998). “Comportamiento antisocial en los centros escolares: una visión desde Europa”. Revista Iberoamericana de Educación 18: 189-204
  • Mulaik, S. A. (1982). “Factor análisis”. En H.E. Mitzel (ed.), Enciclopedia of Educational Research. p. 638. New York: Free Press.
  • Muñiz, J. (2010). “Las teorías de los tests: Teoría Clásica y Teoría de Respuesta a los Ítems”. Papeles del Psicólogo , 31(1).
  • Olmedo, E. y Pegalajar, M. (2012). Convivencia en los centros de Secundaria Obligatoria . Granada: Universidad de Granada.
  • Ortega, R.(1999). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Programa educativo de prevención del mal trato entre compañeros y compañeras . Sevilla. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
  • Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests . Chicago: The University of Chicago Press.
  • Renom, J. (1992). Diseño de tests . Barcelona: IDEA.
  • Santos Guerra, M.A. (Coord). (2003). Aprender a vivir en la escuela . Madrid: AKAL
  • Spearman, C. (1904). “General Intelligence, Objectively Determined and Measured”. The American Journal of Psychology 15: 201-292.
  • Torrego, J.C. et al. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia: Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos . Barcelona: Editorial Graó
  • Torrego, J.C. (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas . Madrid: Nancea.
  • Torrego, J.C.; Moreno, J.M. (2003). Convivencia y disciplina en la escuela. El aprendizaje de la democracia. Madrid: Alianza Editorial.