Publicaciones (157) Publicaciones de MARÍA CONSUELO CAÑADAS SANTIAGO

2024

  1. First encounter with constructing graphs in the functional thinking approach to school algebra in 3rd and 4th grades

    ZDM - Mathematics Education, Vol. 56, Núm. 6, pp. 1059-1078

  2. Generalization among 5-Year-Olds in a Functional Context with Programmable Robot

    International Journal of Science and Mathematics Education

  3. Generalization strategies and representations used by final-year elementary school students

    International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Vol. 55, Núm. 1, pp. 23-43

  4. Generalization: strategies and representations used by sixth to eighth graders in a functional context

    Mathematics Education Research Journal, Vol. 36, Núm. 3, pp. 519-545

  5. Structure recognition and generalization by second-graders in direct and inverse forms of a linear function

    Mathematical Thinking and Learning

  6. The Evolution from “I think it plus three” Towards “I think it is always plus three.” Transition from Arithmetic Generalization to Algebraic Generalization

    International Journal of Science and Mathematics Education, Vol. 22, Núm. 5, pp. 971-991

  7. f(n)=3n: Representaciones, estrategias y estructuras por alumnado de primero de primaria

    PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, Vol. 18, Núm. 2, pp. 161-188

2023

  1. Análisis de la producción científica sobre pensamiento algebraico en Educación Infantil y Primaria en Scopus

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 411-418

  2. Atribuciones del sentido algebraico en educación primaria

    Uno: Revista de didáctica de las matematicas, Núm. 100, pp. 21-29

  3. Cambio en variables cuantitativas por alumnos de 4 años desde un enfoque funcional

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 243-250

  4. Desarrollo del pensamiento algebraico a través de la justificación en educación primaria

    Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Vol. 41, Núm. 1, pp. 149-173

  5. Desarrollo del sentido algebraico en Educación Infantil a través de tareas con patrones

    Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales", Núm. 113, pp. 9-19

  6. Estructuras en un contexto funcional con niños de 5 años

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 131-138

  7. Gráficos asociados al pensamiento funcional en educación primaria

    Gaceta de la Real Sociedad Matematica Española, Vol. 26, Núm. 3, pp. 555-569

  8. Invención de problemas y sentencias como medio para evidenciar el pensamiento algebraico en Educación Primaria

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 155-162

  9. Mediaciones realizadas a estudiantes de segundo de primaria en una tarea de generalización

    PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, Vol. 17, Núm. 3, pp. 239-264

  10. Una mirada a través de gráficos funcionales del alumnado de quinto de Educación Primaria

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 435-442

  11. Una panorámica de las investigaciones sobre pensamiento numérico y pensamiento algebraico

    Investigación en Educación Matemática XXVI: Logroño, 6, 7 y 8 de septiembre de 2023 (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM), pp. 3-10

2022

  1. A DISCUSSION ABOUT THE SEMANTIC CONGRUENCE OF A TRANSLATION: AN OPPORTUNITY TO PROMOTE ALGEBRAIC THINKING AT ELEMENTARY SCHOOL

    Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

  2. A discussion about the semantic congruence of a translation: an opportunity to promote algebraic thinking at elementary school

    Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Servicio de Publicaciones), pp. 291-298